سوال : مینا

ا سلام و خسته نباشید
می خواستم بدونم اگر مردی خانه و املاک زیاد داشته باشد اما سند این املاک به نام خودش نباشد و به صورت قولنامه ای به نام مرد باشد و همسرش درخواست مهریه کند آیا همسرش می تواند که در قبال مهریه خانه مرد را مطالبه کند؟

 

 جواب داده شد

 

با عرض سلام، ادب و احترام

زوجهمی تواند از طریق دادگاه جهت گرفتن مهریه خود اقدام نماید و پس از قطعیت حکم ، املاک قولنامه ای را به عنوان اموالی که در تصرف زوج می باشد و متعارضی ندارد معرفی نماید و اجرای احکام از طریق نیروی انتظامی نسبت به توقیف این گونه املاک اقدام مینماید.ولیکن اقدام از طریق واحد اجرای اداره ثبت تنها نسبت به املاکی ممکن است که دارای سند رسمی به نام محکوم عیه(زوج) باشد. در حال حاضر دادخواست مهریه در استان خراسان توسط دادگاه ها پذیرفته نمی شود و تنها باید از طریق اداره ثبت اقدام کرد.البته این اجحاف در حق خانم ها بوده و به زودی با اجرایی شدن قانون جدید شوراهای حل اختلاف مطالبه مهریه در صلاحیت شورا های حل اختلاف قرار خواهد گرفت . موفق و موید باشید


موضوعات مرتبط: پرسش و پاسخ حقوقیسوالات حقوقی از وکیل دادگستریخانواده و حضانت
برچسب‌ها: مهریهتوقیف املاک بدون سند رسمیتوقیف املاک قولنامه ای

تاريخ : پنج شنبه 25 تير 1394 | | نویسنده : محسن ابراهیمی (وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری) |

سوال : ناشناس

با سلام

خانم و آقایی حدود 3 سال با هم زندگی مشترک داشتند ولی الان حدود 4 سال است که به دلیل مشکلات خانوادگی و مطالبه مهریه توسط زوجه جدا از هم زندگی می کنن از طرفی زوج اعسار خودش را اثبات کرده.حالا این خانم به نظر شما بنا به دلایل زیر:کراهت شدید از زوج با توجه به سوء رفتار و ... جوان بودن زوجه و بیم به فساد افتادن وی ،بخشش کل مهریه و نفقه و جهیزیه و .. میتونه به استناد عسر و حرج دادخواست طلاق بده یا نه؟به نظر شما چه راهکاری وجود داره برای این خانم تا از قید این زوجیت بیرون بیاد.

جواب داده شد


پاسخ:سلام و عرض ادب. بله.اگر مرد در هیچ حالتی حاضر به طلاق نیست،زوجه می تواند به استناد همان عسر و حرجی که ذکر شد در خواست صدور حکم طلاق کند.ولیکن باید ثابت شود که زوجین مدتها از یکدیگر جدا هستند و اختلافات فی مابین مانع ادامه زندگی زناشویی است.جهت این امر می توانید به شهادت شهود و استشهادیه محلی استناد کنین. موفق و موید باشید


موضوعات مرتبط: پرسش و پاسخ حقوقیسوالات حقوقی از وکیل دادگستری
برچسب‌ها: طلاق از طرف زنطلاق به در خواست زوجهطلاق یک طرفه

تاريخ : شنبه 20 تير 1394 | | نویسنده : محسن ابراهیمی (وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری) |

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران :

قانون پیش فروش ساختمان از ۶ تیر ۱۳۹۴ در دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور اجرایی شد

 

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران از اجرایی شدن قانون پیش فروش ساختمان در دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور خبر داد و گفت: با تنظیم قانون پیش فروش ساختمان از هر گونه کلاه‌برداری، جعل اسناد، فروش معاملات معارض جلوگیری می‌شود.

محمد رضا دشتی اردکانی در گفت وگو با خبر گزاری میزان، از اجرایی شدن قانون پیش فروش ساختمان در دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور خبر داد، گفت: قانون پیش فروش ساختمان در سال ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی تصویب و آیین‌نامه اجرائی آن در تیر ماه ۹۳ ابلاغ شد و  به مناسبت هفته قوه قضائیه این قانون از امروز ششم تیر ماه اجرائی می‌شود.

وی ادامه داد: قرارداد پیش فروش ساختمان در سامانه ثبت الکترونیک اسناد بارگذاری شده و مردم می توانند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، سند پیش فروش ساختمان را به صورت رسمی در این دفاتر تنظیم کنند.

دشتی اردکانی در ارتباط مزایای این قانون گفت: با تنظیم قانون پیش فروش ساختمان از هر گونه کلاه برداری، جعل اسناد، فروش معاملات معارض جلوگیری می‌شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه پیش از اجرائی شدن این قانون پیش فروش‌های ساختمان‌های در حال ساخت بدون سند و بدون ثبت در دفاتر اسناد رسمی نقل و انتقال می‌شد افزود: با اجرائی شدن قانون پیش فروش ساختمان افراد با اطمینان خاطر و با احراز مالکیت اقدام به پیش خرید می‌کنند.

دشتی اردکانی در پایان خاطر نشان کرد: مدارک مورد نیاز برای تنظیم سند پیش‌فروش ساختمان، شناسنامه فنی ساختمان، پروانه ساخت، استعلام ثبت از ادارات، ثبت بیمه‌نامه و سند مالکیت  است.

قانون پیش ‌فروش ساختمان مصوب ۱۳۸۹

آیین نامۀ اجرایی قانون پیش فروش ساختمان


موضوعات مرتبط: مطالب حقوقی

تاريخ : دو شنبه 8 تير 1394 | | نویسنده : محسن ابراهیمی (وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری) |

شورای نگهبان طرح اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری را تایید کرد

شورای نگهبان طرح اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری را با توجه به اصلاحات انجام شده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، طرح اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و چهارم خرداد ماه یکهزار و سیصد و نود و چهار به تصویب کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی مطابق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی رسیده است، در جلسه مورخ ۱۳۹۴/۰۳/۲۷ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

مصوبه اصلاحی طرح اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری را از اینجا دریافت کنید

مصوبه اولیه طرح اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری و ایرادات شورای نگهبان به آن را اینجا ببینید

قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ را اینجا بخوانید


موضوعات مرتبط: مطالب حقوقیاخبار حقوقی
برچسب‌ها: قانون آیین دادرسی کیفری جدیدنظر شورای نگهبان در مورد قانون آیین دادرسی کیفری جدید

تاريخ : دو شنبه 1 تير 1394 | | نویسنده : محسن ابراهیمی (وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری) |

سوال : سعید

اینجانب زمینی خریداری کردم که دارای پروانه یک طبقه بود وپشت این زمین منزل مسکونی کوچکی بودومن شروع به ساخت کردم وپروانه طبقه دوم ومجوز آنرا ازشهرداری گرفتم وطبق قانون شهرداری شروع به ساخت نمودم وبعد درخواست طبقه سوم رااز شهرداری نمودم که به ماده صد ارجاع وپساز پرداخت مبلغی شروع به ساخت کردم وهر طبقه را بصورت پلکانی عقب نشینی نمودم چون رضایت نمیدادومنزل اینجانب دارای پروانه سه طبقه وسند میباشد این فرد از اول مزاحم اینجانب بوده وشکایت کردودادگاه دعوا را رد کرد ودرشهرداری هم محکوم شده حالا بعد ازگذشت هفت سال که همه جا محکوم شده میگوید به دیوان عدالت اداری شکایت میکنم وطبقه سوم شمارا خراب میکنم اینجانب چکار کنم تا ازدست این همسایه مزاحم راحت شوم وبرای همیشه محکوم شود تا دست از سر ما بردارد لطفا جواب در همین جا داده شود

 

جواب داده شد

طبق ماده 30 قانون مدنی ،هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع را دارد مگر در مواردی که قانون استثا نموده است. شما به موجب قانون مجاز در احداث و بهره برداری 3 طبقه واحد آپارتمان بوده اید و شهرداری مرجع تشخیص مزاحمت های ساختمانی است نیز به شما مجوز ساخت اعطا نموده است.همسایه شما نمیتواند حال پس از اتمام عملیات ساختمانی خواستار قلع بنا شود. در مورد سوال آخرتان مبنی بر این که بتوانید اقدامی پیش دستانه انجام دهید و اقدامبه طرح شکایت جهت گرفتن حکم علیه همسایه نمایید جوابش خیر است. در پایان چنانچه دعوایی از طرف ایشان علیه شما مطرح شد ، احکام سابق و پروانه های ساخت را به عنوان دفاع ارائه دهید. موفق و موئد باشید.


موضوعات مرتبط: پرسش و پاسخ حقوقیسوالات حقوقی از وکیل دادگستری
برچسب‌ها: کمیسیون ماده 100اختلافات آپارتمان نشینیاحداث ساختمان و کاهش نور گیر همسایهعدم رضایت همسایه در احداث بنا

تاريخ : جمعه 29 خرداد 1394 | | نویسنده : محسن ابراهیمی (وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری) |

سوال : الهه

سلام خسته نباشین
من حدود شش ماه پیش با آقایی آشنا شدم که گفتن قصدشون ازدواج با منه حتی خانوم آقایی رو به عنوان خواهر و دامادشون بهم معرفی کردن،بعد چن روز از من خواستن که منو از سرکار با ماشین پسرعموش به خونه برسونن منم از سر سادگی بعد از کلی اصرار قبول کردم،من پشت نشستم پسر عموش رانندگی میکرد اونم جلو نشست،بعد از چن دقيقه ماشین رو يه جا بغل خيابون نگه داشتن چن ثانیه بعد ماشین پلیس اومد آقای مثلا خواستگار 
از شیشه جلو فرار کرد من موندم و راننده،مارو گرفتن به جرم رابطه نامشروع،من روز دادگاه با مشورت پدرم با راننده هماهنگ شدیم و گفتیم که من مسافر بودم که به علت نبود تاکسی سوار ماشین شخصی شدم که مسافر کشی میکرده،راننده هم حرفای منو زد،من بعدش دیگه اون آقای خواستگار ندیدم و ازش بیخبرم و هنوز نگرفتنش یه بار دیگه هم به دادگاه احضار شدم و حرفای قبلمو زدم،نمیدونم بالاخره تکلیف من چی میشه؟اگه اون آقارو دیر گرفتن یا هيچوقت نگرفتنش تکلیف من چیه،خیلی از کارم پشيمونم و هر بلایی سرم اومد از سر سادگی بود، حاضرم شلاقم بخورم فقط این قضیه تموم شه کل زندگیم مختل شده،موضوع آبروی من در ميونه خواهش میکنم به خاطر رضای خدا کمکم کنین.

جواب داده شد


سلام و عرض ادب.

به موجب قانون و همچنین نظريه مشورتي:937/92/7 - 23/5/92 ،صرف خلوت نمودن با مرد یا زن در یک مکان مثل خانه یا اتومبیل نمی تواند مصداق رابطه نامشروع باشد.ضمن اینکه شما صندلی عقب نشسته بودید و آقا پشت فرمان. در حال حاضر دفاعیات شما خوب و کافیست. احتمال بسیار زیاد شما از اتهام انتسابی تبرئه خواهید شد.تنها مراقب باشید در جلسات بعدی دادسرا و دادگاه همان دفاعیات قبلی را بیان کنید.

آرزوی موفقیت میکنم


موضوعات مرتبط: پرسش و پاسخ حقوقیسوالات حقوقی از وکیل دادگستریکیفری
برچسب‌ها: رابطه نامشروعجرم رابطه نامشروعمجازات رابطه نامشروع

تاريخ : سه شنبه 26 خرداد 1394 | | نویسنده : محسن ابراهیمی (وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری) |

سوال : کیانا

سلام و عرض ادب.
همسرم ماشینی فقط با رویت برگ سبز خریداری نموده و فروشنده اعلام کرده که ماشین سند دارد ولی مفقود شده، وقتی نوبت به تنظیم سند برای همسرم شد فروشنده گفت که ماشین را قبلا از فردی خریده که او حاضر نبوده برایش سند بزند (به دلیل آنکه ماشین را با سهام پدیده معاوضه کرده و صاحب اولیه ماشین بعد از کسر ارزش سهام ادعا کرده که از او کلاه برداری شده) در نتیجه بدون سند است متاسفانه همه پول توسط همسرم به فرد پرداخت شده و بعدا متوجه شدیم در بنگاه ماشین کار میکند اما قولنامه ماشین در بنگاه نوشته نشده؛ چطور میشود به حق و حقوقمان برسیم ...

 

جواب داده شد


پاسخ: سلام و عرض ادب .

در دادگاه حقوقی به طرفیت کسی که خودرو را به شما فروخته  و مالک اصلی که سند به نام ایشان است طرح دعوای" الزام به تنظیم سند" مطرح بفرمایید. از لحاظ اثباتی فرقی بین قولنامه های تنظیمی در بنگاه های خودرو و قولنامه های دست نویس شخصی وجود ندارد.طبق قانون شما در حال حاضر مالک خودرو محسوب میشوید. موفق و موئد باشید.


موضوعات مرتبط: پرسش و پاسخ حقوقیسوالات حقوقی از وکیل دادگستری
برچسب‌ها: خرید خودرو با قولنامهدعوای الزام به تنظیم سند رسمی خودروالزام به تنظیم سند

تاريخ : سه شنبه 26 خرداد 1394 | | نویسنده : محسن ابراهیمی (وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری) |

سوال : مهدی

سلام و خسته نباشید
بنده در سال 91 آپارتمانی خریداری کردم که در سال گذشته متوجه شدم فروشنده ملک، به شخص دیگری با تاریخ مقدم بر تاریخ من ملک را فروخته است. هر دو معامله قولنامه می باشد. بنده تقاضای ارسال به کارشناس رسمی را از بازپرس خواستم و قبول کردند حالا میخواستم بدانم که میتوانم از بازپرسی تقاضای یک برگ کپی از قولنامه شخص معارض را برای مطالعه و پی بردن به ایرادات آن داشته باشم؟ آیا این حق برای من وجود دارد؟ درضمن پرونده هنوز در مرحله بازپرسی می باشد. لطفا راهی را برای بدست آوردن کپی از قولنامه یاد شده بفرمایید و بنده را راهنمایی کنید . پیشاپیش از زحمات بی دریغ شما متشکرم.

 

جواب داده شد


پاسخ:سلام و عرض ادب. طبق ماده 73 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1378 شاکی یا وکیل ایشان میتواند از اوراق پرونده با پرداخت هزینه آن رونوشت تهیه کند. هیچ منعی برای این موضوع برای شاکی وجود ندارد.مگر اینکه پرونده از موضوعات مهم و محرمانه تلقی شود. شما طی یک لایحه از رئس شعبه بازپرسی تقاضای در اختیار قراردادن پرونده جهت مطالعه و عندالزوم اخذ رونوشت از اوراق پرونده را خواستار شوید.معمولا رویه چنین است که شخصی از کارمندان دادگاه شما را  جهت اخذ رونوشت و اعاده پرونده همراهی خواهد کرد. موفق و موئد باشید


موضوعات مرتبط: پرسش و پاسخ حقوقیسوالات حقوقی از وکیل دادگستریکیفری
برچسب‌ها: رونوشت از پرونده های کیفریمطالعه پروندهلایحه درخواست مطالعه پروندهکپی اوراق پروندهکپی صورت جلسات دادگاه

تاريخ : دو شنبه 25 خرداد 1394 | | نویسنده : محسن ابراهیمی (وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری) |

سوال: صادقی

سلام سوالم در این مورد است که روز ی که جواب قطعی ازدواج را گرفتیم خانواده عروس شرایطی رابرای ازدواج در برگه برای ما دادنداز جمله طلا بود که ما الان ۱۲میلیون طلا دست اونا داریم به دلایل مختلف با وجود اینکه عقد صورت گرفته این ازدواج سر نمیگیرد طلا را که ما به عنوان هدیه ندادیم جز شرایط ازدواج بوده الان خانواده ایشان تقاضای گرفتن عکسای مجلس که داشتن را کردن در صورتی هم که قبلا خودشان آنها را گرفتند از هر نمونه ای میشود بگوییم اول طلاهای مارا بدهید بعد ما عکسهای شما را میدهیم با تشکر فراوان

پاسخ داده شد:

پاسخ:سلام و عرض ادب اگر در دوران نامزدی هستین و رسما در محضر ازدواجبه عقد یکدیگر در نیامده اید ،میتوانید تمام کادوهایی که برای همسرتان خریده اید را پس بگیرید از جمله طلاها.ایشان نیز حق استرداد عکس های خودشان را دارند. در مورد سوال دیگرتان باید عرض کنم خیر،شما نمیتوانید پس دادن عکس ها را در برابر استرداد طلاها قرار دهید مگر با سازش و توافق. موفق و موئد باشید


برچسب‌ها: طلاهای دوران نامزدیدوران عقدپس گرفتن عسهای عروسی

تاريخ : یک شنبه 3 خرداد 1394 | | نویسنده : محسن ابراهیمی (وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری) |

سوال: مهدی

سلام

من يک اپارتمان در تهران خريده ام از اقاي شماره يک و سند قطعي تک برگي به نامم خورده است در حين اساس کشي بودم که يکي از اهالي همان اپارتمان مدعي شد که شما نبايد اين خانه را ميخريدي از اقاي شماره چهار چون من از ايشان يک قولنامه دست نويس و يا وکالت دست نويس دارم که حق فروختن را ازشون تا سي سال ميگيره و به زودي براي ابطال سند شما اقدام ميکنم منم به ايشان گفتم که من خانه را از اقاي شماره يک خريدم نه اقاي شماره چهار که ايشان پوزخندي زدند و گفتند خوب اقاي شماره چهار به شماره سه، شماره سه به شماره دو ، شماره دو به شماره يک و شماره يک به شما فروخته اند که رد گم کنندمن خيلي الان ترسيدم چون پول زيادي هم براي اين اپارتمان داده ام ميخواهم بدانم ايا ادعاي ايشون تا چه حد ميتونه درست باشه و سند من را ميتونن باطل کنند ؟

جواب داده شد

سلام و عرض ادب. مستند به  مواد 22 و 46 و 47 قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 1310 و اصلاحات بعدی ،تمامی معاملات در مورد اموال غیر منقول باید به موجب سند رسمی و در دفتر املاک به ثبت برسد.و دولت تنها کسی را مالک میشناسد که ملک به نام ایشان در دفتر املاک ثبت گردیده است.تا چند ماه پیش،دعاوی اثبات مالکیت به وسیله قولنامه و پیروی آن ابطال سند رسمی ممکن بود ولی در حال حاضر با صدور بخشنامه ای از طرف رئس محترم قوه قضاییه دیگر دعاوی اثبات مالکیت با اسناد عادی را نمی پذیرند و تنها دارنده قولنامه باید دعوای الزام به تنظیم سند اقامه کند. در فرض سوال شما، مالکیت شما به موجب سند رسمی مسجل شده و دارنده قولنامه باید به شخص 4 و 3 و 2 و 1 مراجعه کند و یا شکایت کیفری فروش مال غیر علیه نامبردگان اقامه کند. موفق و موئد باشید


موضوعات مرتبط: پرسش و پاسخ حقوقیسوالات حقوقی از وکیل دادگستریاملاکثبتی
برچسب‌ها: قولنامهاعتبار قولنامهابطال سند رسمیماده 22 قانون ثبت

تاريخ : یک شنبه 6 ارديبهشت 1394 | | نویسنده : محسن ابراهیمی (وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری) |

سوال : امیر

با سلام از راهنماییتان بعد از فوت پدرمان کل دارایی حساب بانکی در سال 1360 که مبلغ 100000تومان بوده در حضور عموهای دیگرم مادرم آن را به عموی کوچکترم تحویل داده است که آن را برای خرید ملک یا مغازه برای آینده یتیم های مرحوم خریداری نماید و یا سرمایه گذاری نماید که پس از گذشت چندین سال و چندین بار مراجعه از دادن مبلغ فوق و یا ملک یا مغازه خریداری شده امتناع نموده است ناگزیر بعد از حدود بیست سال از طریق دادگاه پیگیر طلبمان به اضافه ی تاخیر تادیه و هزینه دادرسی گردیدیم.که شورای محترم مستندا به مواد 202 ، 515،198، 519 ،قانون ائین دادرسی مدنی رای بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ 100000ریال بابت اصل خواسته و هزینه دادرسی وفق تعرفه در حق خواهانها صادر نموده است. اما در خصوص مطالبه خسارت تاخیر و تادیه نسبت به اصل خواسته از سال 1360 با توجه به عدم احرازتمکن مدیون موضوع منطبق با ماده 522 قانون آئین دادرسی مدنی نبوده و به استناد ماده مذکور وماده 197 قانون آئین دادرسی مدنی حکم بر بی حقی خواهان ها و برائت ذمه خوانده صادر نموده است. حال سوال بنده این است که از چه طریقی و چگونه می توانم به حق و حقوق و مطالبه تاخیر تادیه با احتساب شاخص نرخ تورم دست یابم و از طرفی شهودی که در وقت رسیدگی در شورای محترم که عموهای دیگرم بوده است به آن اشاره ای نشده است و چگونه می توانم دارایی ایشان را به دادگاه اثبات نمایم که توان پرداخت تاخیر تادیه را داراست. با تشکر

جواب داده شد:

سلام و عرض ادب. طبق رویه جاری محاکم در حال حاضر بار اثبات عدم تمکن بر دوش مدیون است.دادگاه نمیتواند بدون احراز این موضوع دعوای مطالبه خسارت تاخیر تادیه را نپذیرد.البته بعضی از شعب ممکن است اصل را بر عدم تمکن گذاشته و بدون درخواست اثبات اعسار دعوای خسارت تاخیر تادیه را رد نمایند. این موضوع در بین فقهای ما نیز مورد اختلاف است .نهایتا در فرصت موجود از رای صادره تجدید نظرخواهی کنید .ممکن است قضات شریف تجدید نظر ، نظر مخالف داشته باشند و از مدیون بخواهند تا عدم تمکن خود را با آوردن شهود اثبات نماید. موفق و موید باشید

 


موضوعات مرتبط: سوالات حقوقی از وکیل دادگستری
برچسب‌ها: خسارت تاخیر تادیهمطالبه خسارت تاخیر تادیه

تاريخ : چهار شنبه 26 فروردين 1394 | | نویسنده : محسن ابراهیمی (وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری) |

شناسنامه پرونده

پرونده شماره 21

ماه نهم کارآموزی

تاریخ 000/00/0

دادگاه رسیدگی‌کننده: شعبه 119 دادگاه کیفری مشهد

شماره پرونده:93099851000000000000

کلاسه پرونده: 93000000000/119

شاکی: ابراهیم ج

اقامتگاه: مشهد- طبرسی شمالی 17 –

متشاکی: غلام حسن ط

اقامتگاه: بلوار دوم طبرسی – میثم شمالی 28

تاریخ وقوع جرم: 17/3/93

محل وقوع جرم: طبرسی شمالی 17

موضوع: صدور چک بلامحل

 نتیجه پرونده: صدور حکم مبنی بر محکومیت

مشروح گزارش پرونده

 شرح شکوائیه

ادامه مطلب...


موضوعات مرتبط: مطالب حقوقیکیفرینمونه پرونده های حقوقی و کیفرینمونه گزارشات کارآموزی وکالت
برچسب‌ها: چک بلامحلمجازات چک بلامحلصدور چک پرداخت نشدنیگزارش کارآموزی وکالت

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 22 فروردين 1394 | | نویسنده : محسن ابراهیمی (وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری) |

سوال:حمیرا

حداقل میزان مهریه که به صورت اقساط و سکه در نظر می گیرند چقدر است؟(با حقوق ماهیانه 750 هزار تومان)و آیا در پرداخت مهریه حقوق مرد ملاک است ؟چیز دیگری مرد ندارد_ آیا باز میشود چند میلیون از این پول را در اول گرفت و بقیه را قسط بندی کرد .

 

جواب داده شد:

سلام و عرض ادب

توجه داشته باشید که هیچ حداقلی و حداکثری در کار نیست.همه چیز بستگی به نظر قاضی و پرونده دارد.برای مثال ممکنه در پرونده ای قاضی حکم کند مثلا از 100 سکه 10 عدد ابتدا پرداخت شود و الباقی ماهی یک سکه. در پرونده ای دیگر قاضی حکم کند بدون پیش پرداخت 8 ماه یک سکه. معمولا و رویه دادگاه ها در حال حاضر از ماهی یک سکه تا هشت ماه یک سکه متغیر است و بستگی به نظر قاضی،درامد مرد، شهادت شهود... دارد.ضمنا زن می تواند علاوه بر گرفتن اقساطی مهریه چنانچه شوهر وی حقوق بگیر موسسه دولتی یا خصوصی نیز می باشد از حقوق وی نیز طلب خود را وصول نماید. اگر مرد فرزند داشته باشد،یک چهارم حقوقش  توقیف میشود ولی اگر فرزندی نداشته باشد یک سوم آن به نفع زن توقیف میشود. موفق و موید باشید


موضوعات مرتبط: پرسش و پاسخ حقوقیسوالات حقوقی از وکیل دادگستریخانواده و حضانت
برچسب‌ها: مهریهمطالبه مهریهطریقه گرفتن مهریهتوقیف حقوق شهر برای مهریه

تاريخ : شنبه 15 فروردين 1394 | | نویسنده : محسن ابراهیمی (وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری) |

سوال: جیران

سلام - در تاریخ 93/11/26 خودروئی را از پسرم خریدم و کارت ماشین و سند خودرو (برگ سبز انتطامی) به نام من شده است .به تاریخ 93/12/18 زن پسرم مهریه اش را به اجرا گذاشته است و در تاریخ 94/1/8 همزمان با نشان دادن خودرو من به عنوان خودرو همسرش آن را روانه پارکینگ کرده اند - من در سلماس هستم و پسرم و عروسم در شبستر -و این انتقال در سلماس انجام شده است در دادگستری شبستر برای آزادی خودرو گفتند باید کارت ماشین و سند سبز نیروی انتطامی و سند انتقال دفتر خانه رو بیارم- و باید سند دفتر خانه باشد قاضی خودش بعد 13 گفتند میاد دادگاه مهریه پسرم 94/1/18 هستش و باید تا اون موقع صبر کنیم. درحالی که این خودرو چندین معامله است که به دفترخانه نرفته است و من در سلماس از هرکی میپرسم میگند دیگه برای معامله محضر خونه احتیاج نیست حتی این خودرو به اسم پسر من هم نشده و اگر الان بریم اونجا دفتر خانه گفته باید اول باید به اسم پسرم بره با تاریخ جدید و بعدا به اسم من بشه . که در این صورت تاریخ سند میشه بعد از اجرای مهریه عروسم تکلیف من چیست .نصف پول این ماشینم پسرم قبلا به من بدهکار بود و نصفشم نقدا بهش دادم . باید به قاضی چی بگم .با تشکر

 

 

جواب داده شد:سلام و تبریک سال نو. طبق آخرین اخباری که منتشر شده،برگ سبز خودرو برای اثبات مالکیت کفایت میکند.در ثانی عدم انتقال قطعی محضری به مالکیت شما خدشه ای وارد نمیکند.شما میتوانید با اریه اسناد(تاریخ صدور برگ سبز و قولنامه و...) ثابت نمایید که این ماشین قبلا به شما انتقال داده شده و ثبت محضری یا عدم ثبت آن تشریفاتی است که خللی به مالکیت شما وارد نمیکند و طی یک درخواست از قاضی پرونده تقاضای رفع توقیف نمایید. ضمنا اگر مالکیت محضری ماشین متعلق به شخص غیر از فرزند شماست در این صورت نیز قانونا حق توقیف خودرو را به عنوان اموال فرزندتان نداشته اند. در نهایت اگر قاضی پرونده دفاعیات شما را نپذیرفت علیه قاضی شکایت انتظامی مطرح نمایید. موفق و موید باشید.


موضوعات مرتبط: پرسش و پاسخ حقوقیمطالب حقوقیسوالات حقوقی از وکیل دادگستری
برچسب‌ها: برگ سبز مالکیت خودروتوقیف خودرو برای مهریه

تاريخ : سه شنبه 11 فروردين 1394 | | نویسنده : محسن ابراهیمی (وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری) |

سوا : سعید

سلام و خسته نباشید .

زنم در 93/11/10 خانه را ترک کردو من درخانه اجاره ای میبودم که 4 میلیون رهن و 400 تومان اجاره بود در تاریخ 93/11/25 فهمیدم که خانم بنده اجاره نامه ای که به اسم من بود را ازخانه برده است و با همدستی صاحب بنگاه جای اسم من را خط زده و اسم خودش رو تو قسمت اسم من نوشته _ البته این دستکاری فقط در نسخه مربوط به من شده که زنم برداشته بود و پیگیری من تونستم یک کپی قرار داد نسخه املاکی رو ازش بگیرم -که ایشون با دست خط خودش روش نوشت که اسم منو خط زدند و اسم زنمو نوشتند .(البته باید بگم که من زمان قرار داد سر کار تو کارخونه بودم و نتونستم برم و زنم باپدرش رفته بودند که زنم جای اسم من امضاء کرده بودند که در روزهای بعد هر وقت از کارخونه اومدم برم پیگیری این کارو بکنم .بنگاهی بسته بود و دومیلیون چک رو پسر عمم داده و یک میلیون از کارت من کشیده شده و یک میلیون نقد داده شده بود سر قرار داد) و خونه رو 93/10/4 گرفته بودیم با صاحب ملک حرف زدم ایشون گفتند که نگران نباش اگه نسخه ایشون رو بخوان بهشون نمیده .
به بنگاه اطلاع دادم که میخوام خونه رو خالی کنم وزمانی تعین کنند برای تسویه -93/12/26 خانه رو تخلیه کردم و ایشان باز تسویه نکردند و هی منو پیچوندند و گفتند اید زودتر میگفتی و از این حرفا که منم گفتم ایرادی نداره قانون هرچی برای دیر گفتن من برای تخلیه تعین کرده میدم .
93/12/27 کلید رو با زور به بنگاهی تحویل دادم و رسید گرفتم /تا 94/1/5 چندین بار هم صحبت کردم که ایشون سر باز زدند و آخر سرم گفتند هر وقت تونستی نسخه قرار داد خودتو بیاری همراه با زنت من بهت جواب میدم .فرداش 94/1/6فهمیدم خانمم مهریشو گذاشته اجرا و زنم ماشینمو داد جلب کردند منم فکر کردم که با بنگاهی دست بیکی کرده تا تو دادگاه 4 میلیونو هم بکشه بالا ( منم خونمو اورده بودم طبقه پائین خونه پدرم و میخوام یک قرار داد بنویسم که خونه رو 4 میلیون و 250000 تومان اجاره کردم همراه با لوازم که ایشون نتونند اموال خانه رو هم مصادره کنند و 4 میلیون رو ) البته نمیخوام جهزیه شونو بخورم یا بالا بکشم فقط میترسم با مامور بیاند خونه و اموال رو مصادره کنند و ببرند جلو همسایه و آشنا ها آبرو ریزی بشه داد گاهمون هم 94/1/17 اعلام شده .
البته من تو کارخونه کارگر هستم و حقوق اصلیم 700هزارتومان هست و هر از چند گاهی اضافه کاری هم میدند کار میکنم .
1 -آیا من با این شکایت جعل اسناد میتونم ایشونو به زندان بیندازم یا چیکار میتونم بکنم .
2-ایا اگه زنمو بندازم زندان میتونم کودک 4 سالمو که از بهمن ماه تا حالا با هزار دوز و کلک نزاشته ببینم تا اون تو زندانه پیش خودم نگه دارم
3- من تو کل دنیا یک ماشین به اسمم بود اونم مصادره کردند آیا 4 میلیون منو هم مصادره میکنند (اگه ایشون به دروغ بگویند من پولو دادم یا بگند برا مهریه این پولو میخوام چی بگم )
4 - کلا برای دادگاه مهریه چیکار کنم .پیشاپیش از راهنمائی شما ممنونم .خواهشا منم برادر کوچیک خودتون بدونید و خوب راهنمائی کنید کلا\" دیگه نمیدونم چیکار کنم .

جواب داده شد:

سلام و تبریک سال نو. طبق نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه در فرض سوال ، مبلغ ودیعه متعلق به مستاجر که به اعتبار آن مورد اجاره بعنوان محل سکونت و تنها سرپناه وی در اختیارش قرار گرفته است .جزء مستثنیات دین محسوب می شود و مشمول بند الف ماده 524 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی وانقلاب در امور مدنی مصوب 1379 است و قابل توقیف برای استیفای محکوم به نیست . شما نگران نباشید در صورت نیاز بنگاه موظف است که نسخه سوم قرارداد اجاره رو به شما یا در صورت لزوم به دادگاه ارایه دهد.با ارایه نسخه سوم ، دستکاری شدن نسخه اول کاملا محرز خواهد شد.بنگاه املاک رو تهدید به شکایت کنید تا حداقل بابت پرداخت 4 میلیون به خانم شما اقدام نکند. 2- بابت مهریه تنها کار دادن دادخواست متقابل اعسار است.یک دادخواست اعسار آمده کنید و روز جلسه رسیدگی به مهریه به دادگاه ارائه دهید.شما در دادخواست وضعیت معیشتی خود را کاملا توضیح دهید و حداقل 4 شاهد نیز به دادگاه معرفی کنید. 3- شما میتوانید از دست مسئول بنگاه و همسرتان شکایت کیفری به عنوان جعل مطرح کنید ولی با وصفی که بیان نمودید بعید مجرمیت آنها احراز شود. 4- بابت جهیزیه هم طبق سیاهه اموال از شما تحویل خواهند گرفت و راه حلی که فرمودید مثمر ثمر نخواهد بود. موفق و موید باشید


موضوعات مرتبط: پرسش و پاسخ حقوقیسوالات حقوقی از وکیل دادگستریاملاکخانواده و حضانتثبتیجعل و استفاده از سند مجعولاجاره و سرقفلی
برچسب‌ها: توقیف اموالاسترداد جهیزیهتوقیف پول رهن

تاريخ : سه شنبه 11 فروردين 1394 | | نویسنده : محسن ابراهیمی (وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری) |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب جوکر گیم
  • وب یاهو اد
  • وب پرتال مدیران پارسی
  • وب واعظ