وبلاگ حقوقی محسن ابراهیمی،وکیل پایه یک دادگستری

وبلاگ حقوقی محسن ابراهیمی،وکیل پایه یک دادگستری
مشاوره رایگان حقوقی،کیفری در مشهد 09030327250 از ساعت 17تا19 (لطفا به ساعت تماس توجه داشته باشید!)
آخرين مطالب

«قانون جهان بر عدل و دادگري استوار است»

موضوع: تجديدنظرخواهي نسبت به حكم شماره ... شعبه ... دادگاه عمومی مشهد، در پرونده کلاسه ....

 

توسط مدير دفتر محترم شعبه ... دادگاه عمومي مشهد به محضرِ

رياست محترم و مستشاران گرامي دادگاههای تجدیدنظر استان خراسان رضوی

سلامٌ علیکم

احتراماً. پيرو وكالتنامه تمبر شده تقديمي به شماره 127967 سري الف 86 (ثبت شده به شماره 346-07/11/87 دفتر لوايح شعبه ... د. ع. م.) مراتب اعتراض موکلين جناب آقايان ... را نسبت به حكم شماره ... شعبه ... دادگاه عمومی مشهد در پرونده کلاسه ... (ضمیمه1) که در تاریخ 30/10/87 به موكلين ابلاغ شده است، ظرف مهلت مقرر قانونی معروض داشته، در مقام بیان جهات اعتراضیه به استحضار عالی می رساند:

1)            بموجب حکم معترضٌ عنه موكلين به اتهام تصرف عدواني منزل استيجاري مورد ادعاي شاكي (آقاي ...) هر يك به تحمل شش ماه حبس و حكم به رفع تصرف از منزل استيجاري واقع در ... موضوع اجاره نامه عادي مورخ 10/11/86 محكوم شده اند!

2)            سابقه موضوع: آقاي ... برابر اجاره نامه شماره 9846-10/11/86 با اذن مادرش منزل مشاراليها، واقع ...را از تاريخ 10/11/86 الي 10/11/87 به شاكي به اجاره مي دهد؛ اجاره بها از قرار ماهيانه يكصد و بيست هزار تومان و يك ميليون تومان به عنوان قرض الحسنه بوده است كه شاكي فعلي به جهت عدم توانايي مالي و با وصف گذشت زمان از تاريخ تنظيم اجاره نامه، مبلغ يك ميليون تومان مذكور را پرداخت نكرده است و توان پرداخت اجاره بهاي مورد توافق را نيز نداشته و تا زمان تخليه (19/03/87) دو ماه اجاره بهاء به مبلغ دو ميليون و چهارصد هزار ريال و نيز بابت هزينه هاي مصرفي آب و برق و گاز و تلفن نيز مبلغ دويست هزار تومان بدهكار بوده و هست.

3)            برابر اظهارات موكلين به شرح مرقوم در پرونده حاضر (اوراق 60 و 64 و 71 و 73 و 179 و 234 و 244 و 236 و 262 پرونده) و نيز اظهارات (آقاي ...) در پرونده كلاسه ... حوزه ... شوراي حل اختلاف مشهد (ضميمه 2؛ صورتمجلس شورا) شخص شاكي در سال 87 مراجعه نموده و اعلام كرده قصد تخليه منزل و فسخ اجاره نامه را دارد و نهايتاً با توافق طرفين در مورخه 19/03/87 با حضور طرفين در بنگاه املاك آقاي ... مراتب به شرح مرقوم در صورتجلسه مورخه 19/03/87 مكتوب مي گردد و طرفين به شرح آتی الذکر، اجاره نامه را فسخ و اقاله مي نمايند: «اينجانب ... [شاكي فعلي] تمامي اسباب و وسايل داخل منزل ... را با همكاري و كمك همسايه ها و صاحب منزل آقاي ... [پدر موكل] تخليه نمودم داخل حياط و زير زمين منزل فوق و وسايل تا زمان تصويه [تسويه] حساب كامل امتيازات (آب و برق و گاز و تلفن) و اجاره بهاي منزل فوق بصورت امانت نزد صاحب منزل آقاي ... مي باشد و تخليه منزل فوق و اساسيه [اثاثيه] با كمال رضايت و توافق آقاي ...و آقای ... مي باشد و آقاي ... (مستاجر) از اين تاريخ به بعد حق ورود به منزل فوق را ندارم تا زمان تصويه [تسويه] حساب و بردن وسايل خودم تمام (19/3/1387)». مطالب مندرج در صورتجلسه بين آقاي ... (پدر موكل) و مستاجر (شاكي فعلي) نوشته شده است و چهار نفر شاهد نيز زير آن را امضاء نموده اند (ضميمه 3؛ تصوير مصدق صورتجلسه فسخ و اقاله مورخ 19/03/87 كه اصل آن نيز موجود است). لازم به ذكر است طبق اظهارات موكل در برگ 261 پرونده شاكي فعلي جهت فرار از تاديه بدهي اش در مورخه 18/03/87 قصد داشته است شبانه منزل را تخليه و متواري شود كه با ممانعت مواجه و در مورخه 19/03/87 مراتب فسخ و تخليه و التزام وي به تاديه بدهي اش به شرح صورتجلسه تقديمي مذكور مكتوب گرديده است.

4)            در جهت تاييد مطالب مرقوم در بند 3 و اثبات فسخ و اقاله اجاره نامه شماره 9846-10/11/86 كه به اشتباه مستند احراز مالكيت شاكي نسبت به منافع منزل موصوف، توسط دادگاه محترم بدوي قرار گرفته است معروض مي دارد: بموجب حكم شماره ... حوزه ... شوراي حل اختلاف مشهد در پرونده كلاسه ... (ضميمه4) دعواي شاكي فعلي به خواسته ايجاد مزاحمت از حق و تصرف به عنف محكوم به رد شده است و فسخ اجاره نامه مذكور نيز موضوع حكم شورا قرار گرفته است؛ برابر حكم مذكور «شورا با توجه به مدارك و صورتجلسه مورخ 19/03/87 مبني بر فسخ قرارداد اجاره و تخليه مورد اجاره دفاعيات خوانده را موجه دانسته و اينكه خواهان دليل ديگري بر ايجاد مزاحمت و ممانعت از حق و تصرف به عنف ارائه ننموده است ...حكم به رد دعوي خواهان صادر و اعلام ...» نموده است. حكم مذكور مورد اعاده دادرسي از ناحيه شاكي فعلي (آقاي ...) قرار گرفته است كه مجدداً حكم شماره ... حوزه ... شوراي حل اختلاف مشهد در پرونده كلاسه ... (ضميمه5) صادر گرديده است و قاضي محترم شورا نيز در متن حكم اخير الصدور با اشاره به فسخ قرارداد اجاره طي صورتجلسه مورخه 19/03/87 اعاده دادرسي وي را رد نموده است. توجهاً به احكام قطعي مرجع حقوقي مذكور، موضوع تصرف عدواني داراي اعتبار امر مختومه بوده است و اصولاً استماع آن فاقد وجاهت قانوني مي باشد.

5)            مضافاً اينكه برابر دادنامه شماره ... حوزه ... شوراي حل اختلاف در پرونده كلاسه .... گزارش اصلاحي بين شاكي فعلي و آقاي ... و آقاي ... تنظيم گرديده است (ضميمه 6) كه در متن آن نيز به بدهي شاكي فعلي و التزام وي به تاديه بدهي اش اشاره شده است، بعلاوه متن سازشنامه مذكور و اشاره به استرداد دو فقره چك مندرج در اجاره نامه، بر صحت صورتجلسه فسخ و تخليه مورخه 19/03/87 و توافق طرفين بر اين امر دلالت دارد. بعلاوه با درخواست آقاي ... اخطار اجرائي نيز صادر (ضميمه7) و با اين وصف نيز شاكي فعلي حاضر به پرداخت بدهي اش و بردن وسايلش نشده است! صورت اموال شاكي فعلي با حضور مامورين صورتجلسه شده است (ضميمه8) و حتي در اجراي احكام نيز شاكي فعلي متعهد شده چنانچه پس از يك هفته از تاريخ 15/08/87 جهت بردن وسايلش به اجراي احكام مراجعه نكند ماهيانه مبلغ يك ميليون ريال بابت هزينه نگهداري پرداخت نمايد (ضميمه9)

6)        در باب مشاركت انتسابي به موكلين معروض مي دارد: همانگونه كه مستحضريد وفق ماده 42 قانون مجازات اسلامي احراز علم و عمد شركاء در ارتكاب جرم لازمه تحقق عنوان شراكت است حال آنكه در ما نحن فيه با وصف فسخ قرارداد اجاره و تخليه منزل با توافق مستاجر و مالك جرمي واقع نشده است تا صدق عنوان مشاركت مصداق پيدا نمايد.

7)            منزل استيجاري متعلق به مادر موكل (آقاي ...) مي باشد كه با اذن وي، اجاره داده است و صورتجلسه فسخ و تخليه به امضاي پدر وي آقاي ... رسيده است. موكلين ديگر يكي متصدي بنگاه املاك است (آقاي ...) و ديگري (آقاي ...) صرفاً به عنوان ضامن و معرف آقاي مستاجر (شاكي فعلي) بوده است و ذيل صورتجلسه فسخ و تخليه 19/3/87 را به همراه ساير شاهدين امضاء نموده است و هيچ جرمي مرتكب نشده تا مستحق تعقيب و محكوميت باشد! بنا به عرايض فوق اصلاً جرمي واقع نشده است و همانگونه كه موكلين كرراً اعلام نموده اند به هيچ وجه مرتكب تصرف عدواني تحت هيچ عنوان نشده اند و تخليه منزل با رضايت كامل طرفين و مستند به صورتجلسه مكتوب فسخ و تخليه مورخ 19/03/87 بوده است.

8)        با وصف عدم مالكيت شاكي و فسخ اجاره و تخليه با رضايت طرفين، موضوع شكايت فاقد وصف كيفري و خارج از شمول ماده 690 ق.م.ل. است. همانگونه كه مستحضريد «. . . ماده 690 قانون مجازات اسلامي مصوب 1375 مربوط به تصرف عدواني . . . نسبت به املاك متعلق به دولت يا اشخاص حقيقي يا حقوقي است. به عبارت ديگر متصرف سابق بدون آنكه مالكيت داشته باشد نمي تواند به استناد اين ماده درخواست تعقيب كيفري و مجازات متصرف به عدوان يا مزاحم را بنمايد ...» لذا، ركن مادي جرم انتسابي مخدوش و تحقق وصف عدوان منتفي است.

9)        احراز تصرف عدواني بعنوان جرم ، محتاج به اجتماع عناصر اختصاصي و عمومي از جمله قصد مجرمانه عدواني، يعني علم مرتكب به تعلق مال به غير و عدم استحقاق خود مي باشد؛ حال آنكه در ما نحن فيه مالكيت منافع شاكي به استناد مدارك تقديمي فوق از جمله صورتجلسه فسخ و تخليه مورخ 19/03/87 (ضميمه3) و احكام صادره به شماره ... حوزه ... شوراي حل اختلاف مشهد در پرونده كلاسه ... (ضميمه4) و شماره ... حوزه ... شوراي حل اختلاف مشهد در پرونده كلاسه ... (ضميمه5) و شماره ... حوزه ... شوراي حل اختلاف در پرونده كلاسه ... (ضميمه6) منتفي است.

10)         با وصف فوق، مستندات مرقوم در حكم معترضٌ عنه مخدوش و غير موثر در مقام اثبات اتهام مي باشد؛ تامين دليل 9/4/87 و اجاره مجدد منزل به آقاي ... دليل محسوب نمي شود بعلاوه گزارش بازرس اتحاديه صنف بنگاهداران معاملات املاك نيز صرفنظر از اينكه نمي تواند مثبت جرم ادعايي باشد، مخدوش و اصالت آن مورد ترديد موكلين مي باشد و با مراجعه موكل (آقاي ...) به اتحاديه مذكور، مسئولين اتحاديه از چنين گزارشي اظهار بي اطلاعي نموده و اعلام كرده اند بازرسي براي اين امر نفرستاده اند!

11)         طبق اعلام موكلين تجديدنظرخوانده از شاكيان حرفه اي است و پرونده سازي هاي وي (بيش از ده پرونده) براي موكلين و شيوه مكاتبات وي مويد اين امر است و جهت احراز اين امر، در صورت لزوم، تقاضاي استعلام سوابق وي را دارد. بعلاوه شاكي مذكور بعضاً خودش را در لواي يك شركتي به نام شركت ... مخفي نموده و لوايحي كه با سر برگ اين شركت ارائه داده است مويد اين معني است! وقتي مستاجر فرد حقيقي و منزل استيجاري براي سكونت بوده است مداخله دادن شركتي كه وجود آن محل ترديد است بي معنا است. بعلاوه انگيزه شاكي، از طرح شكايت فرار از پرداخت بدهي اش مي باشد و در همين راستا اظهارات نادرست و غلو آميزي در باب تجاوز 10 -15 نفر به منزل و غيره مطرح نموده است؛ وي دچار توهم و تناقض گويي نيز شده است در برگ 70 پرونده گفته «وسايل را كه ريختند بيرون من ترسيدم رفتم دستشويي» و در برگ 65 پرونده گفته است «اثاث و مدارك من را بهم ريخته و سپس مرا در حمام حياط زنداني» كردند!! و در جاي ديگر اظهاراتش (برگ 58) گفته است «مرا زنداني كردند ... و مغزم و افكارم بهم ريخته بود به يكباره [!!] متوجه شدم كه در حرم مطهر هستم»! مطالب شاكي در باب تصرف عدواني به شرح مدارك و احكام قطعي حقوقي تقديمي و عرايض فوق نادرست و برخلاف واقع مي باشد.

12)         دادگاه محترم بدوي هيچ عنايتي به دفاعيات و اظهارات موكلين مبذول نداشته و موكلين را كه افرادي خانواده دار و متاهل و كاسب و فاقد هرگونه سابقه سوء مي باشند به شش ماه حبس محكوم نموده است. لازم به ذكر است آقاي ... متاهل و داراي شش فرزند مي باشد و آقاي ... متاهل و داراي يك فرزند شش ماهه مي باشد و آقاي ... نيز داراي دو فرزند است كه پسر 16 ساله وي داراي بيماري خاص هموفيلي بوده و محتاج مراقبت خاص است (ضميمه 10؛ تصوير مصدق كارت عضويت فرزند وي در كانون بهبود و پرورش هموفيليايي ايران).

13)        با توجه به شرح معروض، ضمن اعتذار از اطاله كلام، از محضر قضات دانشمند محاكم تجديد نظر استان خراسان رضوی، نظر به انكار شديد اتهام توسط موكلين در كليه مراحل تحقيقات و نظر به اينكه به استناد صورتجلسه مورخ 19/03/87 تخليه منزل با توافق مالك و مستاجر بر فسخ و تخليه صورت گرفته است و احكام قطعي تقديمي نيز مويد اين امر است و با اين وصف در پرونده حاضر جرمي واقع نشده است و اركان جرم و اتهام تصرف عدواني منتسب به موكلين از اساس منتفي است بذل توجه به دفاعيات معروضه و صدور حكم برائت موكلين از اتهام انتسابي را استدعا دارم.

 

«والسلام علی من اتبع الهدی»

محمود خوشخو

وکیل آقايان ...


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
: مرتبه
[ جمعه 23 خرداد 1393برچسب:تصرف عدوانی،دفاعیه در تصرف عدوانی،چگونگی دفاع در دعوای تصرف عدوانی, ] [ ] [ محسن ابراهیمی (وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری) ]
درباره وبلاگ

محسن ابراهیمی هستم،وکیل پایه یک دادگستری، رتبه 4 کانون وکلای استان خراسان سال 92.این وبلاگ با هدف پاسخگویی به سوالات شما دوستان عزیز راه اندازی شده است لذا کلیه کسانی که سوالات، مشکلات و مباحث حقوقی دارند می توانند سوال خود را در این وبلاگ در قسمت نظرات درج ، تا در اولین فرصت به سوالات آنان پاسخ داده شود یا اینکه با ارسال ایمیل به نشانی mohsen.ebrahimi87@gmail.com سوالات خود را مطرح نمایند تا مشاوره حقوقی رایگان دریافت دارند.دقت فرمایید که سوالات خود را به طور دقیق و البته کوتاه مطرح کنید. پاسخ ها با توجه به سوالات داده می شود، لذا نقص در طرح سوال موجب نقص در پاسخ خواهد بود. پس در نوشتن سوال جدا دقت نمائید. برای مشاهده منابع مطالعاتی بنده برای ازمون وکالت به پروفایل مدیر مراجعه نمایید
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 657
بازدید کل : 125119
تعداد مطالب : 192
تعداد نظرات : 243
تعداد آنلاین : 1