وبلاگ حقوقی محسن ابراهیمی،وکیل پایه یک دادگستری

وبلاگ حقوقی محسن ابراهیمی،وکیل پایه یک دادگستری
مشاوره رایگان حقوقی،کیفری در مشهد 09030327250 از ساعت 17تا19 (لطفا به ساعت تماس توجه داشته باشید!)
آخرين مطالب

 

دعوی تصرف عدوانی

مفهوم تصرف

استیلای انسان بر مال،به قصد انتفاع از آن ،به نفع است خود که بااین تعریف تحقق مصداق تصرف مستلزم وجود ارکان و شرایطی است که به ترتیب ذیل است:

ارکان تصرف

1-مادی: یعنی استیلا که مهم ترین رکن آن است و سلطه شخص بر مال بالمباشرت یا با واسطه مشاهده میشود.

2-معنوی : که همان قصد استفاده از مال به نفع به خود است نه به تعریف دیگران

شرایط تصرف

1-استمرار در تصرف : به معنی اینکه با وجود ارکان فوق الذکر تحت استیلا برای مدتی مال شخصی باشد و عرفا عنوان تصرف بر ان صدق کند.

2-علنی بودن تصرف : یعنی کیفیت تصرف چنان باشد که عرفا بتوان اعمال تصرف را بر ان مال صرفنظر از اینکه خوانده مطلع باشد یا نه احساس نمود.

3-صریح بودن تصرف: یعنی در تشخیص مبنا و منشا و صحت تصرف تردید وجود نداشته باشد .

نکته :

بار اثبات ارکان سبق تصرف به عهده خواهان است ولیکن بار اثبات عدم شرایط صحت تصرف به عهده خوانده است. زیرا علی القاعده وجود شرایط مزبور  در تصرف خواهان مفروض است مگر اینکه فقدان یکی از شرایط صحت تصرف ثابت شود.

ارکان دعوی تصرف عدوانی :

الف)سبق تصرف خواهان : تصرف خواهان اززمانی آغاز ومحاسبه میگردد که ارکان و شرایط تصرف موجود باشد. خواه بالمباشره یا بالواسطه.

ب)لحوق تصرف خوانده: یعین خوانده هیچگونه تصرف قبلی در مال نداشته بلکه با فعل مثبت مال را از تصرف متصرف اصلی بهنفع خود خارج نموده استوچنانچه تصرف به نفع دیگری صورت گرفته باشد به لحاظ عدم وجود رکن دوم،ازمصادیق این عنوان خارج میگردد.مگر اینکه شخص مزبور مامور یا تحت نظارت آمر باشد . در این صورت آمر و مامور شخص واحدی تلقی و متصرف واقعی شخص آمر و مسئولیت متوجه وی خواهد بود. موردی که خوانده ملکی را از تصرف متصرف اصلی بدون اینکه خود متصرف شود خارج نماید نیز از مصادیق تصرف عدوانی نخواهد بود .بار اثبات این دو رکن به عهده خواهان دعوی است .

ج)عدوانی بودن تصرفات : که بر اساس صراحت قانون انجام تصرف بدون رضایت طرف مقابل است و اعم از قهر و غلبه میباشد .

مراحل دادرسی

1)    بنا به استناد خواهان یا تشخیص دادگاه در جهت احراز حقیقت و کشف واقعیت و یا احراز ارکان دعوی ،قرار تحقیق و معاینه محل و در صورت لزوم قرار کارشناسی صادر میگردد. تصمیم دادگاه بعد از اولین جلسه دادرسی و استماع اظهارات طرفین صادرو در صورت صدور قرار کارشناسی،مهلتی جهت پرداخت حق الزحمه  کارشناس تعیین میگرد. سپس دستور وقت دیگری جهت اجرای قرار تحقیق و معینه محل صادر میگردد.

2)    در وقت و جلسه بعدی داگاه با تفهیم موضوع قرار به طرفین وعضو مجری قرار و کارشناس منتظر وصول نتیجه اجرای قرار در مهلت مقرر با تعیین وقت نظارت میشودو به محض وصول صورت جلسه ی اجرای قرار تحقیق و معاینه محل و نظریه کارشناسی (در صورت اجرا و عدم اعتراض به ان)راجع به ماهیت دعوی دادگاه مبادرت به انشای رای می نماید .

نکته:

درحا ل حاضر مطابق بند 2 شق الف ماده 7 آیین نامه اجرایی ماده 189 قانون برنامه توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی ،رسیدگی به موضوع تصرف عدوانی مزاحمت و ممانعت از حق در صلاحیت شورای حل اختلاف است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
: مرتبه
[ چهار شنبه 28 خرداد 1393برچسب:تصرف عدوانی,چگونگی رسیدگی دادگاه به دعوای تصرف عدوانی,ارکان دعوای تصرف عدوانی, ] [ ] [ محسن ابراهیمی (وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری) ]
درباره وبلاگ

محسن ابراهیمی هستم،وکیل پایه یک دادگستری، رتبه 4 کانون وکلای استان خراسان سال 92.این وبلاگ با هدف پاسخگویی به سوالات شما دوستان عزیز راه اندازی شده است لذا کلیه کسانی که سوالات، مشکلات و مباحث حقوقی دارند می توانند سوال خود را در این وبلاگ در قسمت نظرات درج ، تا در اولین فرصت به سوالات آنان پاسخ داده شود یا اینکه با ارسال ایمیل به نشانی mohsen.ebrahimi87@gmail.com سوالات خود را مطرح نمایند تا مشاوره حقوقی رایگان دریافت دارند.دقت فرمایید که سوالات خود را به طور دقیق و البته کوتاه مطرح کنید. پاسخ ها با توجه به سوالات داده می شود، لذا نقص در طرح سوال موجب نقص در پاسخ خواهد بود. پس در نوشتن سوال جدا دقت نمائید. برای مشاهده منابع مطالعاتی بنده برای ازمون وکالت به پروفایل مدیر مراجعه نمایید
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 668
بازدید کل : 125130
تعداد مطالب : 192
تعداد نظرات : 243
تعداد آنلاین : 1